Ristiseiskasta
Ristiseiska on varsin helposti omaksuttava peli, ja siihen on helppo ottaa mukaan myös perheen nuorimpia. Perusversiossa tulisi olla vähintään kolme pelaajaa.
Lyhyesti
Pelin kulku
Koko pakka jaetaan pelaajien kesken kortti kerrallaan. Pakan ei tarvitse mennä tasan. Pelaaja, jolla on ristiseiska, lyö sen pöytään. Näin peli käynnistyy ja jokainen pelaaja vuorollaan laittaa kortin pöytään. Korttien lyömistä koskee muutama sääntö:
Kukin pelaaja lyö vuorollaan yhden kortin pöytään, noudattaen seuraavia sääntöjä:
- Minkä tahansa maan seiskan voi lyödä pöytään ilman rajoituksia
- Pelaaja voi lyödä sellaisen maan kutosen, josta seiska on jo lyöty pöytään
- Pelaaja voi lyödä sellaisen maan kasin, josta kutonen (ja seiska) on jo lyöty
- Kun saman maan kutonen ja kasi on lyöty pöytään, voi kutosen päälle alkaa lyömään kortteja järjestyksessä (5-4-3-2-A). Vastaavasti kasin päälle suurenevassa järjestyksessä: 9-10-J-Q-K.
Vuorossa olevan pelaajan on pakko pelata kortti, jos se vain on mahdollista. Jos pelaaja jää kiinni tämän säännön rikkomisesta, on hänen otettava yksi kortti jokaiselta pelaajalta.
Kukin pelaaja pelaa omalla vuorollaan yhden kortin. Jos pelaajalla ei ole kädessä korttia jonka voisi pelata, hänen on pyydettävä kortti edelliseltä pelaajalta. Kortin antaja ei saa näyttää korttia muille pelaajille. Vuorossa olevan pelaajan vuoro päättyy kortin pyytämiseen, eli saatua korttia ei voi lyödä pöytään samalla kierroksella.
Kortin pyytämistä koskevat seuraavat poikkeukset:
- Jos edellisellä pelaajalla on kädessään vain yksi kortti, korttia pyydetään sitä edelliseltä pelaajalta jne. Jos kaikilla on vain yksi kortti, korttia ei tarvitse pyytää.
- Ensimmäisellä kierroksella korttia ei tarvitse pyytää, vaikka sopivaa korttia ei kädessä olisikaan. Voidaan siis sanoa lyhyesti ”ohi” ja vuoro siirtyy seuraavalle pelaajalle
Ässän ja kuninkaan pelaaminen
Pelaaja saa jatkaa vuoroaan yhdellä kortilla pelattuaan ässän tai kuninkaan, eli saatuaan pinon (eli 6-A tai 8-K) täyteen. Jos seuraavakin kortti on A tai K, saa pelaaja jälleen pelata yhden kortin. Vuoroa ei ole kuitenkaan pakko jatkaa – joskus on taktisesti järkevämpää säästellä ässiä ja kuninkaita. Pino on usein tapana kääntää nurinpäin, kun se on saatu täyteen.
Pelin päättyminen
Pelin päättämiseen on kaksi eri tapaa. Peli voi päättyä heti, kun yksi pelaaja pääsee korteistaan eroon. Tässä pelitavassa voidaan halutessa laskea muiden pelaajien korttien pisteet, joista voidaan tehdä kirjanpitoa ja kokonaisvoittaja on se pelaaja, jolla on vähiten pisteitä X kierroksen jälkeen. Kortit voidaan pisteyttää joko yksinkertaisesti 1 piste/kortti tai sitten korttien arvon mukaan, eli Q = 12 pistettä, K = 13 pistettä jne.
Toinen vaihtoehto on, että peli loppuu, kun enää yhdellä pelaajalla on kortteja. Tämä pelaaja häviää pelin.
Muunnelmat
Pantti
Pelissä voi käyttää panttia, jonka pelaaja joutuu ottamaan itselleen, jos ei pysty lyömään mitään korttia pöytään. Pantti hallussaan pelaaja ei voi voittaa, vaikka saisi pelattua korttinsa pois.
Pisteenlasku
Tähän viitattiin jo ”Pelin päättyminen”-osiossa. Eli peli loppuu, kun ensimmäinen pelaaja pääsee korteistaan eroon. Tämän jälkeen pelaajien jäljelle jääneet kortit lasketaan tietyn pisteytyksen mukaisesti. Pisteytys voi olla esim. sellainen, jossa kortin arvo vastaa pisteiden määrää. Eli nelonen on 4 pistettä ja esimerkiksi J on 11 pistettä. Pelaaja, jolla on kierrosten jälkeen vähiten pisteitä, voittaa.
Kommentoi tai keskustele aiheesta