Vanteen ET-laskurilla voit selvittää helposti, kuinka offsetin ja vanteen leveyden muutos vaikuttaa vanteen ulko- ja sisäreunan sijaintiin.
Jos olet kiinnostunut tutkimaan rengasmuutoksen aiheuttamia muutoksia vierintäkehään, mittarivirheeseen jne, kokeile huippusuosittua rengaslaskuriamme. Jos etsit rengaslaskuria tuumakokoisille renkaille, löydät myös sellaisen täältä.
Perustietoa vanteen ET:stä eli offsetistä
ET-luku tarkoittaa etäisyyttä vanteen kiinnityspinnan ja vanteen keskilinjan välillä. Arvo voi olla neutraali, negatiivinen tai positiivinen. Positiivisella arvolla vanteen kiinnityspinta on lähempänä ulko- kuin sisäreunaa, negatiivisella arvolla taas päin vastoin. Neutraali ET, eli 0, tarkoittaa, että kiinnityspinta on täsmälleen vanteen keskilinjalla.
Jos vanteita vaihdetaan, ET-lukua voidaan vaihtaa, mutta auton rakenne rajoittaa suurinta tai pienintä mahdollista ET-lukua. Offsetiä ei kannata mitoittaa aivan millin tarkkuudella, sillä myös renkaissa voi olla eroa. Näin ollen ET voi olla juuri ja juuri sopiva yksillä renkailla, mutta toiset renkaat voivat ottaa johonkin korin osaan kiinni.
– Mitä suurempi ET-luku on, sitä sisempänä vanne on. Liian suuri ET aiheuttaa siis sen, että vanne tai rengas voivat hiertää esimerkiksi iskunvaimentimeen tai muihin auton korin osiin.
– Mitä pienempi ET-luku on, sitä ulompana vanne on. Liian pieni ET voi siirtää vanteen niin kauas, että rengas ottaa kiinni esimerkiksi pyöränkaareen tai muihin pyöräkotelon osiin.