Vanteen ET-/offset-laskuri

Vanteen ET-laskurilla voit selvittää helposti, kuinka offsetin ja vanteen leveyden muutos vaikuttaa vanteen ulko- ja sisäreunan sijaintiin.

Jos olet kiinnostunut tutkimaan rengasmuutoksen aiheuttamia muutoksia vierintäkehään, mittarivirheeseen jne, kokeile huippusuosittua rengaslaskuriamme. Jos etsit rengaslaskuria tuumakokoisille renkaille, löydät myös sellaisen täältä.

Keskustele aiheesta

Haluamme kuulla ajatuksesi! Voit keskustella tämän sivun aiheesta keskustelualueellamme. Haluamme parantaa palvelua jatkuvasti, joten kerrothan mielipiteesi tästä sivusta tai jätä parannusehdotus. Voit keskustella rekisteröitymättä tai luoda tunnuksen, jolloin käytössäsi on enemmän ominaisuuksia. Pääset keskusteluun klikkaamalla alla olevaa linkkiä.

Keskustelualue: Vanteet ET-/offset-laskuri

Perustietoa vanteen ET:stä eli offsetistä

ET-luku tarkoittaa etäisyyttä vanteen kiinnityspinnan ja vanteen keskilinjan välillä. Arvo voi olla neutraali, negatiivinen tai positiivinen. Positiivisella arvolla vanteen kiinnityspinta on lähempänä ulko- kuin sisäreunaa, negatiivisella arvolla taas päin vastoin. Neutraali ET, eli 0, tarkoittaa, että kiinnityspinta on täsmälleen vanteen keskilinjalla.

Jos vanteita vaihdetaan, ET-lukua voidaan vaihtaa, mutta auton rakenne rajoittaa suurinta tai pienintä mahdollista ET-lukua. Offsetiä ei kannata mitoittaa aivan millin tarkkuudella, sillä myös renkaissa voi olla eroa. Näin ollen ET voi olla juuri ja juuri sopiva yksillä renkailla, mutta toiset renkaat voivat ottaa johonkin korin osaan kiinni.

Mitä suurempi ET-luku on, sitä sisempänä vanne on. Liian suuri ET aiheuttaa siis sen, että vanne tai rengas voivat hiertää esimerkiksi iskunvaimentimeen tai muihin auton korin osiin.

Mitä pienempi ET-luku on, sitä ulompana vanne on. Liian pieni ET voi siirtää vanteen niin kauas, että rengas ottaa kiinni esimerkiksi pyöränkaareen tai muihin pyöräkotelon osiin.