Moottorin tilavuuslaskuri

Tällä laskurilla lasket nopeasti ja helposti auton, mopon, moottoripyörän tai minkä tahansa moottorin iskutilavuuden. Syötä sylinterin halkaisija ja männän iskunpituus ja saat tuloksena yksittäisen sylinterin ja kaikkien sylintereiden tilavuudet. Jos haluat laskea myös puristussuhteen, syötä puristustilavuus kuutiosenttimetreinä.

Keskustele aiheesta

Haluamme kuulla ajatuksesi! Voit keskustella tämän sivun aiheesta keskustelualueellamme. Haluamme parantaa palvelua jatkuvasti, joten kerrothan mielipiteesi tästä sivusta tai jätä parannusehdotus. Voit keskustella rekisteröitymättä tai luoda tunnuksen, jolloin käytössäsi on enemmän ominaisuuksia. Pääset keskusteluun klikkaamalla alla olevaa linkkiä.

Keskustelualue: Moottorin tilavuuslaskuri

Moottorin iskutilavuus

Iskutilavuus on mäntämoottorissa sylinterin poikkipinta-ala kertaa iskunpituus. Iskunpituus on männän alakuolokohdasta (AKK) yläkuolokohtaan (YKK) kulkeman matkan pituus. Monisylinterisessä moottorissa iskutilavuus ilmoitetaan kaikkien moottorin sylintereiden iskutilavuuksien summana. Pienissä laitteissa, kuten mopoissa ja moottorisahoissa, moottorin iskutilavuus ilmoitetaan useimmiten kuutiosenttimetreinä, mutta suuremmissa moottoreissa litroina ja joissakin amerikkalaisissa autoissa kuutiotuumina.

Moottorin puristustilavuus ja puristussuhde

Puristustilavuus on polttomoottorin männän ja kannen palotilan väliin jäävä tilavuus männän ollessa yläkuolokohdassa. Puristustilavuus osaltaan ratkaisee moottorin puristussuhteen. Mitä pienempi puristustilavuus, sitä pienempään tilaan polttoaine-ilma seos joutuu puristumaan ennen syttymistä, joten moottorin puristussuhde kasvaa.

Puristussuhde tarkoittaa sitä, kuinka pieneen tilaan polttoaineseos puristetaan puristustahdin aikana. Tavallisesti vapaastihengittävän (eli ahtamattoman) moottorin puristussuhde on välillä 9:1 – 10:1. Esimerkiksi jos suhde on 10:1, puristetaan seos sylinterissä; puristustahdissa tilavuudeltaan yhteen kymmenesosaan vapaasta tilavuudestaan. Moottorin puristussuhdetta voi nostaa jälkikäteen kahdella tavalla. Paras ja hintaa lukuun ottamatta suositeltavin tapa on vaihtaa männät korkeampiin, jolloin puristussuhde nousee. Paljon halvempi keino on sylinterinkannen laskeminen, jolloin sylinterinkannesta höylätään materiaalia pois siten että kansi madaltuu ja puristussuhde nousee.

Lähteet: Wikipedia & Autowiki