Yatzy, suomalaisittain jatsi, on perinteinen noppapeli, joka tarjoaa loistavan tavan viettää aikaa ystävien ja perheen kanssa. Tässä oppaassa saat selkeät ja helppolukuiset ohjeet pelin pelaamiseen, mukaan lukien vinkkejä strategioiden kehittämiseen ja yhdistelmien pisteiden laskemiseen.
Tulostettavan Yatzy-pöytäkirjan löydät tämän artikkelin lopusta.
Yatzy on viiden nopan noppapeli, jota pelataan useamman pelaajan kesken. Pelaajat heittävät vuorotellen noppia ja yrittävät saada parhaat mahdolliset yhdistelmät, jotka tuovat eniten pisteitä. Jokaisella pelaajalla on kolme heittokertaa joka vuorollaan. Heiton jälkeen pelaaja voi valita, mitkä nopista pitää ja mitkä heittää uudelleen. Pelin tavoitteena on täyttää pistetaulukko keräämällä pisteitä eri yhdistelmillä, kuten parilla, suoralla, täyskäden, tai jopa Yatzyn eli viidellä samalla nopanumerolla. Pelaaja, jolla on korkein kokonaispistemäärä pelin lopussa, voittaa.
Pelin kulun pääkohdat
- Aloitus:
- Peli alkaa pelaajan vuorolla, joka heittää viittä noppaa.
- Pelaajalla on kolme heittokertaa kunkin vuoron aikana.
- Heittokerrat:
- Jokaisella heittokerralla pelaaja voi valita, mitkä nopat hän haluaa pitää ja mitkä heittää uudelleen.
- Pelaajalla on mahdollisuus lukita nopat, joita hän haluaa pitää, ja heittää uudelleen loput nopat.
- Jos pelaaja haluaa, hän voi jättää kaikki nopat lukitsematta tai lukita kaikki nopat ensimmäisellä heittokerralla.
- Pistemäärän laskenta ja merkitseminen:
- Viimeistään kolmen heiton jälkeen pelaaja valitsee yhden yhdistelmän pistetaulukosta ja merkitsee saavutetun pistemäärän.
- Yhdistelmä voi olla esimerkiksi ”kolme samaa”, ”suora” tai ”täyskäsi”, ja pistemäärä riippuu siitä, mitä nopat näyttävät.
- Jokaisessa yhdistelmässä on oma tapansa laskea pisteet. Esimerkiksi, jos pelaaja valitsee ”kolme samaa” -kohdan ja hänellä on kolme nelosta, hän saa 12 pistettä (4 pistettä per noppa).
- Nopat voi käyttää myös huonompaan yhdistelmään. Neloisluvun voi pelata vaikka parina tai käyttää yläosan riveille.
- Neloislukua ei voi pelata kahtena parina, vaan parien tulee olla eri silmälukuja.
- Seuraava vuoro:
- Kun kaikki pelaajat ovat merkinneet pisteet yhdestä yhdistelmästä, seuraava kierros alkaa ja pelaajat heittävät noppia uudelleen.
- Peli jatkuu, kunnes kaikki kierrokset on pelattu ja kaikki yhdistelmät on täytetty pistetaulukkoon.
- Pelin loppu:
- Kierroksia pelataan niin kauan, kunnes kaikki yhdistelmät on täytetty pistetaulukkoon.
- Kun kaikki pelaajat ovat täyttäneet pistetaulukkonsa, kunkin pelaajan pistemäärä lasketaan yhteen.
- Voittaja on se, jolla on korkein kokonaispistemäärä.
Pisteiden laskeminen ja pöytäkirja
Pelissä kertyneet pisteet merkitään yatzy-pöytäkirjaan. Pöytäkirja voi olla periaatteessa tavallinen paperi, joskin pisteiden kirjaaminen ja niiden seuranta on helpompaa kunnollisesta taulukosta. Pöytäkirjoja löydät monista kaupoista, jotka myyvät lautapelejä. Esimerkiksi TacTicin pöytäkirjoja löytyy nimellä ”Yatzy lisälehtiö”.
Pöytäkirja on jaettu ylä- ja alaosaan, joihin merkitään pisteet alla olevan taulukon mukaisesti.
Noppayhdistelmä | Maksimi | Kuvaus | Pistemäärä |
YLÄOSA | |||
Ykköset | 5 | Nopat, joilla on numero 1 | Ykkösten määrä x 1 |
Kakkoset | 10 | Nopat, joilla on numero 2 | Kakkosten määrä x 2 |
Kolmoset | 15 | Nopat, joilla on numero 3 | Kolmosten määrä x 3 |
Neloset | 20 | Nopat, joilla on numero 4 | Nelosten määrä x 4 |
Viitoset | 25 | Nopat, joilla on numero 5 | Viitosten määrä x 5 |
Kuutoset | 30 | Nopat, joilla on numero 6 | Kuutosten määrä x 6 |
Välisumma | Yllä olevien rivien summa | ||
Bonus | 50 | Jos kokonaispistemäärä ykkösistä kuutosiin on vähintään 63 pistettä, annetaan 50 pisteen bonus | |
ALAOSA | |||
Yksi pari | 12 | Parin nopan summa | |
Kaksi paria | 22 | Kummankin parin silmäluvut yhteensä | |
Kolme samaa | 18 | Kolmen nopan summa | |
Neljä samaa | 24 | Neljän nopan summa | |
Pieni suora (1-5) | 15 | 15 pistettä | |
Suuri suora (2-6) | 20 | 20 pistettä | |
Täyskäsi (”mökki”) | 28 | Kaikkien noppien silmälukujen summa | |
Yatzy | 50 | 50 pistettä | |
Vapaa (”sattuma”) | 30 | Mikä tahansa yhdistelmä | Silmälukujen summa |
Yhteensä | 374 | Kaikki yhteensä |
Yläosan riveillä pisteet muodostuvat siis yksinkertaisesti kunkin silmäluvun määrän perusteella. Esimerkiksi heitettäessä nopat 2-3-4-2-2 pelaaja saisi eniten pisteitä kakkosten riviltä, kuusi pistettä. Tämä edellyttää toki, että kakkosten riviä ei ole vielä aiemmin käytetty. Jos pelaajalla olisi kakkoset käytetty jo aiemmilla kierroksilla, hän voisi saada kolme pistettä sijoittamalla kolmosen omalle rivilleen tai neljä pistettä sijoittamalla nelosen omalle rivilleen. Yläosasta saa 50 bonuspistettä, mikäli pelaaja onnistuu saamaan yläosan riveiltä vähintään 63 pistettä. 63 pisteen raja saavutetaan esimerkiksi sillä, että pelaaja onnistuu saamaan kutakin silmälukua vähintään kolme noppaa (3+6+9+12+15+18 = 63).
Alaosassa pisteet muodostuvat hieman eri tavalla, rivistä riippuen. Alla olevien esimerkkien avulla voit vielä hahmottaa paremmin, kuinka alaosan pisteitä lasketaan.
Esimerkkejä
Yksi pari tai kaksi paria
⚄⚁⚁⚄⚂
Tästä yhdistelmästä kaksi paria tarkoittaisi 2+2+5+5 = 14. Myös yksi pari olisi kannattava käyttää, sillä siitä saisi 5+5 = 10 pistettä.
Kolmois- ja neloisluku
⚄⚃⚃⚁⚃
Tällä yhdistelmällä kolmoisluku vastaisi 4+4+4 = 12 pistettä. Alaosan riveistä yhdistelmää voisi käyttää myös yhteen pariin (4+4) tai vapaaseen (5+4+4+2+4). Neloislukua tästä ei voida saada, koska yhdistelmässä tulisi olla yksi nelonen enemmän.
Pieni ja suuri suora
⚀⚃⚄⚁⚂
⚅⚃⚄⚁⚂
Pieni suora edellyttää yhden jokaista silmälukua väliltä 1-5. Pistemäärä on kiinteä 15. Suuren suoran tapauksessa silmälukujen tulisi olla 2-6 ja pisteitä tulisi 20.
Täyskäsi (”mökki”)
⚂⚅⚅⚅⚂
Täyskäsi muodostuu, kun pöydällä on yhtäaikaa kolmoisluku ja pari. Esimerkin mukaisesti pisteitä kertyisi 3+3+6+6+6 = 24.
Vapaa (”sattuma”)
⚃⚄⚁⚄⚁
Sattumassa voi olla mitä noppia vain, ja niiden pisteet lasketaan yhteen. Tässä tapauksessa pisteitä kertyisi 4+5+2+5+2 = 18.
Yatzy
⚅⚅⚅⚅⚅
Yatzy on pelin Graalin malja, eikä ole lainkaan itsestään selvää, että sitä voisi saada jokaisen pelin aikana. Pisteitä tulee aina 50, riippumatta millä silmäluvuilla viisi samaa saadaan.
Muuta peliin liittyvää
Pelaajan ei tarvitse saada jokaiselle riville pisteitä. Onkin suhteellisen yleistä, että yksi tai kaksi riviä jäävät saamatta. Pelin loppupuolella saattaa myös tulla tilanne, että pelaajalla ei kolmannenkaan heiton jälkeen ole sopivia noppia millekään riville. Tällöin pelaaja valitsee, mihin riville haluaa ottaa viivan, eli nolla pistettä. Kyseistä riviä ei voi pelata enää seuraavilla kierroksilla.
Yatzyn voi heittää vain kerran, eli mahdollisen toisen yatzyn pisteet tulee käyttää johonkin toiselle riville. Yatzya ei myöskään tarvitse heittää ensimmäisellä heitolla, vaan sitä voi hakea tavalliseen tapaan kolmen heiton ajan.
Heittokertojen välissä lukittuja noppia voi vapauttaa ennen seuraavaa heittoa, mikäli pelaaja haluaa esimerkiksi vaihtaa tavoiteltua yhdistelmää.
Pelin muunnelmat
Niin kuin kaikista suosituista peleistä, myös Yatzysta on olemassa hieman poikkeavia versioita. Pienet eroavaisuudet liittyvät useimmiten pisteidenlaskutapaan, mutta merkittäviäkin eroja on. Yleinen muunnelma on ns. pakko-Yatzy, jossa pisteitä kerätään kortille järjestyksessä rivi kerrallaan. Ensimmäisellä kierroksella kerätään siis ykkösiä, toisella kakkosia, jne. Pisteet jäävät merkittävästi alhaisemmiksi ja taktikoinnin mahdollisuus katoaa. Pelistä on myöskin kuuden nopan muunnelma, joka lisää noppayhdistelmien määrää.
Useiden eri peliversioiden lisäksi Yatzyssa voidaan käyttää esimerkiksi erikoisnoppaa, jolla on erityisominaisuuksia, kuten ”villi kortti”. Villi kortti voi esimerkiksi käyttää korvaamaan minkä tahansa silmäluvun tai sillä voi saada ylimääräisen heiton. Pelaaja voidaan myös palkita Yatzyn saamisesta pistekertoimella, joka lisää pelaajan kokonaispistemäärää sovittujen ehtojen mukaisesti.
Voit kommentoida tai kysyä Yatzyyn tai tähän artikkeliin liittyvää asiaa tämän sivun alaosassa olevalla lomakkeella.
Yatzy pöytäkirja / pistetaulukko
Voit ladata pöytäkirjan PDF-tiedostona tai kuvana.
Lataa Yatzy-pistetaulukko PDF-tiedosto
Kuvatiedosto:
Diskutieren Sie über dieses Thema